Pagina's

vrijdag 21 maart 2014

Mopjes

Serieus.
Ik maakte de lekkerste koekjes ooit.
Dat heb ik al vaker gedacht.
Maar nu is het echt zo.
Zo smaakvol.
Kardemom.
 
Mmmmmm.
Zo zácht.
Mijn koekjes zijn nooit echt zacht zodra ze zijn afgekoeld.
Deze wel.
Als fluweel.
Het recept kwam uit het Volkskrantmagazine van afgelopen weekend en is van Yvette van Boven.
Er stonden geen foto's bij.
Normaal vaak een afknapper.
Maar ik viel dus voor de naam.
Kardemommopjes.
En voor "smelten in je mond".
Dat doen ze écht.

*Dit heb je nodig:
200 gram bloem
60 gram maïzena
1/4 tl zout
50 gram poedersuiker
225 gram boter op kamertemperatuur
merg uit 1 vanillestokje
zaadjes van ongeveer 8 kardemompeulen, fijngemalen in een vijzel
(Ha, als ik het merg uit zo'n stokje schraap dan voel ik me altijd heel erg profi.)

*Zo gaat het:
-Bloem, maïzena en zout boven een mengkom zeven en even apart zetten.
-Met elektrische mixer boter met poedersuiker luchtig en romig kloppen in ruime mengkom. Dat duurt een minuut of drie. Niet eerder stoppen hè, dit is natuurlijk onderdeel van het succes.
-Kardemom en vanille toevoegen.
-Met spatel bloemmengsel erdoor scheppen tot het net een geheel wordt. Lukt het niet met de spatel dan heel even met, koude, handen snel (en zo min mogelijk) kneden.
-Pak het in met vershoudfolie en leg het een uur in de koelkast.
-Heteluchtoven voorverwarmen op 175 graden.
-Als je een meloenbolletjesschepje (galgje) hebt dan kun je hier bolletjes mee op je met bakpapier beklede bakplaat leggen. Anders pak je net als ik steeds een stukje deeg en draai/kneed daar snel een soort bolletje van. Weer: zo min mogelijk kneden. De bolletjes iets uitdrukken op de bakplaat.
-12 tot 14 minuten bakken, tot de randen net mooi bruin gaan kleuren.
-Even laten afkoelen en dan overleggen op een rooster.
-Als ze helemaal zijn afgekoeld en je hebt ze nog niet allemaal opgegeten dan kun je ze nog zeker 2 weken bewaren in een luchtdichte doos of pot. Maar dat laatste is zinloze informatie want dan zijn echt allang op.


Het water loopt me alweer in de mond als ik naar deze foto's kijken.
Serieus.

1 opmerking:

Leuk als je reageert, fijne dag (of nacht?) nog!