Pagina's

woensdag 12 maart 2014

Blanco

Ik vind het zo verrassend.
Soms ontdek ik ineens een hele wereld.
Waar ik een minuut eerder werkelijk waar nog nooit van had gehoord.
Zo ook pas die van de ATC's.
Ik leerde er over op CreativeBug.com waar ik mijn lijntekencursus doe.
Nou hoop ik eigenlijk dat heel veel van jullie ook geen idee hebben wat ATC's zijn.
Dan heb jij namelijk bij deze ook een nieuwe wereld ontdekt. (En ben ik niet raar.)
Die van de Artist Trading Cards.
ATC's zijn kaartjes van 2,5 bij 3,5 inch groot (64 x 89 mm).
Je kunt ze op allerlei mogelijke manieren bewerken.
Tekenen, beplakken (met masking tape bijvoorbeeld), verven, stempelen etc.
Zo ontstaan er kleine kunstwerkjes.
Achterop signeer je het kaartje inclusief datum en eventueel een titel.
Iedereen kan het.
Google het en je vindt een heel universum van ATC's en mensen die deze ATC's maken en ruilen.
Het ontstaan ervan vind ik zelf heel charmant.
De Zwitserse kunstenaar M. Vänçi Stirnemann vond het maken van een catalogus te duur.
Daarom maakte hij in 1997 1200 kaartjes met de hand om zijn kunstwerken te promoten.
Iedereen die naar zijn expositie kwam kreeg er een met als enige voorwaarde dat ze er ook een moesten teruggeven.
Nu schijnen mensen over de hele wereld te ruilen.
Na deze ontdekking begon het gelijk te jeuken.
Het leek mij een erg lekkere manier om even creatief bezig te zijn met snel resultaat.
De kaartjes zijn immers klein maar wel met ontelbare mogelijkheden.
Ik maakte mijn eerste.
Begon blanco.
Snuffelde wat rond in het atelier.
Koos een poesieplaatje.
En liet dit ontstaan.
Want zo gaat dat, het ontstaat.
En dat is nou juist het lekkere.
Geen hoogstaand kunstwerk.
Maar wel een superlekker hoofd leegmakertje.
Die ik nog kan ruilen blijkbaar ook, yeah.
Maak jij wel eens ATC's...?

P.S. De envelop met de bloemen wil ik opsturen naar Annette. Wil je mij je adres mailen?


10 opmerkingen:

  1. Wat gaaf! Daar had ik ook nog nooit van gehoord, maar net als bij jou beginnen mijn vingers daar direct van te jeuken! Ik denk dat ik er ook maar eens een paar ga maken. (En dan nog onderzoeken hoe en waar die te ruilen vallen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaah! Die van jou zullen vast heel gewild worden! :-)

      Verwijderen
    2. Hahaha, dat zal wel meevallen :-) Maar ik ben wel direct begonnen met het maken van een aantal van dat soort kaartjes!

      Verwijderen
  2. Hier zo'n ATC noob. Wat een tof iets, ik ga eens een rondje zoekmachine doen. Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. o wat grappig! nog nooit van gehoord. Maar ik snap echt wel waarom je het leuk vind. Ik ga zo ook eens even googlen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. o niet op ATC googlen dat levert niet zoveel op! Artist trading cards wel :)

      Verwijderen
  4. Ik had er al wel van gehoord, fantastisch verhaal van die Zwitserse kunstenaar ook! Is het nu net zo groot als een speelkaart?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kende het ook niet, maar het lijkt me leuk! En mooi en kleurrijk wat je hebt 'laten ontstaan'.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je reageert, fijne dag (of nacht?) nog!